Vier tips voor het behouden van je donateurs

Cijfers geven aan dat de retentie van donateurs steeds meer daalt. Bijna drie van de vier donateurs keert niet meer terug nadat ze hebben gegeven. Is dit cijfer herkenbaar voor jouw organisatie?

Zorg er dan voor dat het behoud van je donateurs ook in jouw organisatie een speerpunt wordt. Reken maar dat je inspanningen worden beloond. Als je de retentie van jouw achterban van 25% naar 35% weet te verhogen, vergroot je de waarde van jouw donateurs bestand voor de toekomst met maar liefst 200%!

Hier 4 tips voor het behouden van je donateurs

Klik op de pijltjes om verder te lezen

1. Een donateur is geen geldautomaat

Degenen die jouw organisatie steunen, doen dit omdat ze jouw doel waardevol vinden. Beschouw je donateurs nooit in de eerste plaats als bron van inkomen, maar waardeer hun steun.

Als je jouw donateurs in jouw communicatie (brieven, nieuwbrieven, e-mails, telefoontjes, blogposts) vaker om geld vraagt dan dat je hem bedankt voor zijn steun, zal jouw achterban zich gebruikt voelen.

Stuur jouw donateurs tenminste 1 keer per jaar een vragenlijst. Zo leer je hun motivatie om te geven begrijpen. Vraag om een reactie op de communicatie die je hen stuurt. Gebruik hun feedback in je toekomstige uitingen.

2. Ga zorgvuldig om met online donateurs

Online donateurs zijn vaak bereid meer te geven dan offline donateurs. Helaas blijken online donateurs ook vaker een eenmalige donatie te geven. Zorg ervoor dat je online fans ook offline benaderd. Opvolging van een online donatie met een bedankbrief of telefoongesprek zorgt ervoor dat de online donateur zich persoonlijk betrokken zal voelen bij jouw organisatie en bereid zal zijn in de toekomst vaker te geven.

3. Besteed aandacht aan je jaarverslag

Het jaarverslag van jouw organisatie is van grote waarde om nieuwe donateurs aan te trekken en bestaande donateurs aan te zetten opnieuw te geven. Zorg daarom dat jouw rapport visueel krachtig is vorm gegeven. Dat het duidelijk en leesbaar is en dat het verslag – online – makkelijk gedeeld kan worden.

4. Herken belangrijke momenten in “donor life cycle”

De Amerikaanse organisatie Non-profit Hub stelt dat er een aantal gouden kansen zijn om de betrokkenheid van de achterban te vergroten, zoals bijvoorbeeld:

  • Iedere nieuwe volger van je Facebook -of Twitter-pagina persoonlijk bedanken en uitnodigen om – bijvoorbeeld als vrijwilliger – actief deel te nemen.
  • Reageren op donateurs die plotseling hun giftbedrag verhogen.
  • Weten wanneer een donateur een vriend of familielid meeneemt naar een evenement.
  • Belangrijke momenten in het leven van je donateur vastleggen en deze gebruiken in je communicatie.
  • Belangrijke donateurs onderdeel maken van een speciale donateursgroep en hen bepaalde privileges geven.

Wij houden van resultaat

Mindwize is een full service dialoog marketing bureau. Wij geloven in meetbare resultaten, daar ligt ons hart. Met bewezen succesvolle dialoog marketing technieken behalen we voor jouw organisatie het hoogste netto resultaat. Neem vandaag nog contact met ons op voor een goed gesprek over meer resultaat voor jouw organisatie.

Nieuws voor fondsenwervers

Wil je regelmatig tips en nieuws over het werven en behouden van donateurs ontvangen? Abonneer je dan nu op onze nieuwsbrief of volg ons op FacebookTwitter en LinkedIn.

Meer weten? Neem contact op.

Neem contact op met Liesbeth via liesbeth@mindwize.be of bel 016 583 082 en laat zo snel mogelijk je digitale netwerk geld voor je inzamelen!